Podkładka pod pupę, foteliki z zagłówkiem, czy może … nic? Tak naprawdę wszystko zależy od tego co w tym momencie jest dla Ciebie najważniejsze, a najważniejsze powinno być – bezpieczeństwo dziecka. Więc skoro wybierasz bezpieczeństwo dziecka, wybierasz też … fotelik. Porządny fotelik.
DLA KOGO SĄ PRZEZNACZONE FOTELIKI 15-36KG ? RÓŻNICA MIĘDZY PODKŁADKĄ A FOTELIKIEM?
Przede wszystkim, modele 15-36kg to III i ostatnia kategoria wagowa. Przeznaczone są dla dzieci od około 4 r.ż i montowane przodem do kierunku ruchu Tu dziecko zapinane jest trzypunktowymi pasami samochodowymi, a nie pięciopunktowymi pasami wewnętrznymi fotelika. Dlatego tak ważne jest by dziecko jak najdłużej jeździło tyłem i jak najdłużej było zapięte pięciopunktowym pasem a do tych modeli było przesadzane jak najpóźniej. Powód jest prosty. Młodsze dziecko ma jeszcze nie do końca zrośniętą miednicę, kości połączone są tkanką chrzestną. Pięciopunktowe pasy inaczej rozkładają siłę na powierzchni ciała dziecka. Kierunek jazdy, kształt siedziska, profil, pianki, zakres regulacji wychylenia – wszystko jest inne, bo inny jest pasażer. Pasy w samochodach są produkowane głównie z myślą o osobach dorosłych, a my bardzo różnimy się od dzieci budową anatomiczną.
Czasem jest jednak tak, że trzeba taki fotelik kupić jednak młodszemu dziecku ze względu np. na fakt, że po pierwsze: dziecko nie mieści się w inne foteliki (jest większy niż przeciętni rówieśnicy), oraz inne foteliki, również FWF z pięciopunktowymi pasami nie pasują do auta rodziców. Przyjmuje się więc, że pod okiem specjalistów dopasowuje się taki fotelik do około 3 letniego dziecka i jest to minimum. Producenci zazwyczaj swój produkt dedykują dla dzieci od 4 do 12 r.ż.
Jednym z ważniejszych argumentów, który powinien przemawiać za pełnym fotelikiem jest ochrona boczna głowy i prowadzenie pasów w fotelikach 15-36kg. Poddupniki oczywiści są tańsze i w świetle polskiego prawa (niestety) w pełni zgodne z prawem, lecz mówimy tutaj tylko o kwestii uniknięcia mandatu, a nie o kwestiach bezpieczeństwa. Pominę tutaj oczywiście prowadnice pasów, które mają zastępować fotelik, bo wychodzę z jakiegoś takiego założenia, że Wam tłumaczyć nie trzeba, że to jednak produkt, który ma z bezpieczeństwem tyle wspólnego co krowa z baletem.
Każdego rodzica powinien przekonać ten filmik.
JAK WYBRAĆ FOTELIK 15-36KG.
Podobnie jak każdy inny fotelik!
Super rozwiązaniem jest zawsze opcja systemu Isofix. Pozwala ona na łatwiejszy, szybszy i stabilniejszy montaż. System pozwala także uniknąć sporej ilości błędów montażowych. Co tez jest niezwykle ważną kwestią. Trzeba też pamiętać o tym aby fotelik pasował do auta i do dziecka, choć 5 letnia doświadczenia z fotelikiem 15-36kg sprawia, że uważam, że są one chyba najbardziej kompatybilne z większością kanap i chyba najłatwiej je dopasowywać do aut. Fotelik powinien również przejść testy zderzeniowe, na co zawsze uczulam. Samo dopuszczenie fotelika do sprzedaży nie czyni go bezpiecznym, bo nigdy nie wiemy jak zachowa się zderzeniu podczas zdarzenia drogowego a te są różne.
Dlaczego jednak dobrze jest dopasować taki fotelik w sklepach eksperckich a nie dziecięcych?
Po pierwsze: specjaliści dopasowują fotelik pod was – również pod Wasz budżet, który często gra kluczową rolę i do i pod auto, czy auta, którymi najczęściej jeździcie.
Po drugie: i najważniejsze! pokazują Wam jak prawidłowo zapiąć dziecko w foteliku. W przypadku fotelików z pięciopunktowymi pasami jest to uświadomienie rodziców aby pasy mocno przylegały do ciała dziecka. Tu kluczową rolę gra to jak pasy muszą przechodzić, zwłaszcza przez biodro. Plusem są prowadnice w wielu modelach, ale specjaliści robią to przy Was, instruując i sprawiając, że nie tylko kupujecie bezpieczny fotelik, ale dodatkowo prawidłowo go montujecie, a także i przede wszystkim prawidłowo zapniecie w nim dziecko. Dodatkowo jeśli pasuje kilka fotelików do dziecka, to teraz czas na sprawdzenie jak leżą w samochodzie. To porównanie jest kluczowe.
A co jeżeli nie macie takiego sklepu pod nosem, nie możecie do takiego sklepu dojechać? Wtedy możecie owszem, zamówić fotelik przez internet, ale najlepiej skonsultować to najpierw ze specjalistami, którzy doradzą Wam model pod markę auta, który posiadacie. Konsultacja odbywa się całkowicie bezpłatnie i możecie doradzić się telefonicznie.
Co więcej możecie fotelik kupić na raty.
RECARO MONZA NOVA 2 SEATFIX
Fotelik otrzymał 4 gwiazdki i uznany jest za jeden z najbezpieczniejszych opcji w tej kategorii wagowej. „Seatfix” oznacza, że można go zamontowana na isofix (są również te same modele bez isofixu), jednocześnie jednak pragnę od razu zaznaczyć, że isofix jest chowany, dlatego możecie go również montować w typie aut bez isofixu – na pasy.
Czymś, co moim zdaniem go wyróżnia na tle innych fotelików w tej kategorii jest taki mały bajer i bonus, który spodoba się na pewno często podróżującym, starszym dzieciom. Z boku zagłówka wbudowany jest system głośników, do którego można podłączyć dowolony odtwarzacz mp3, ale także tablet i telefon.
W zagłówku znajduje się również poduszka , która pozwala na dostosowanie głowy dziecka w foteliku. Ponadto posiada dobrze rozbudowany system bezpieczeństwa przy zderzeniach bocznych – ASP (Advanced Side Protection).W przypadku młodszych dzieci jest podwójna ochrona boczna głowy.
Posiada jedenastostopionową regulację zagłówka. Służy do końca użytkowania – czyli do około 150 cm i/lub 36 kilogramów.
Dlaczego w naszym aucie zagościł Recaro Monza Nova 2? Kilka miesięcy temu kupowaliśmy nowe auta. Ten fotelik był najlepiej dopasowany do kanapy auta i do 9 letniego Jaśka. Konsultowaliśmy ten model z ekspertami z tylem.pl. Tak oni też (wbrew nazwie 🙂 ) mają foteliki montowane przodem do kierunku jazdy. Drugi fotelik Jaśka w tej kategorii na stałe zagościł już w aucie moich rodziców.
TAKIE DUŻE DZIECKO I MA FOTELIK?
Jak tłumaczyć rodzinie i otoczeniu, że dziecko powyżej 5 czy nawet 10 roku życia jeździ w foteliku? Ja przyjmuję strategię edukacyjną. Na youtubie jest cała masa filmów, dzięki którym obrazowo mogę przedstawić wyższość fotelików nad poddupnikiem czy całkowitym jego braku. Jest to o tyle wygodne, że to specjaliści z filmów tłumaczą dlaczego jest to ważne. W taki sposób udało się wyjaśnić moi rodzicom, dlaczego Jasiek musi jeszcze jeździć w foteliku, a właściwie dlaczego jest to najlepsza opcja.
Dobrze jest też wyjaśnić dziecku, dlaczego nie należy się wstydzić jeżdżenia w foteliku, zwłaszcza jeżeli na tle innych dzieci jest jednym z nielicznych. Pisałam wpis „Mamo! Inni nie jeżdzą w fotelikach!„.
Dopóki dziecko mieści się w foteliku wzrostowo i wagowo nie jest za duże. Może być tylko za małe na jeżdżenie na przednim siedzeniu bez niczego, czy na jeżdżeniu bez jakichkolwiek zabezpieczeń oprócz pasów. Wszystko jest ok, dopóki nie dojdzie do wypadku, a tego nikt z nas ani nie przewidzi, ani tym bardziej nie jest w stanie uniknąć, choćby jechał zgodnie z przepisami.
Pamiętajcie, że fotelik ma zwiększyć szanse Waszego dziecka na zdrowie, a nawet życie, kiedy już do tego wypadku dochodzi.
___
Wpis powstał przy współpracy i wskazówkach doradców z eksperckiego sklepu z fotelikami www.tylem.pl
Mamy ten sam fotelik odkąd córka skończyła 2,5 roku a to dlatego ze jest b duża i po prostu mniejszy fotelik z 5 pkt pasami by jej nie utrzymał. Fotelik recaro jest b wygodny wg mnie to najlepszy wybor
Najlepszy wpis Ever!
W tamtym roku dopiero, wraz z Mężem zdalismy prawko i kupiliśmy auto. Na pokład potrzebne były 2 foteliki. Dzieć nr 1 3 lata (wtedy), wysoki i wagi ciężkiej, więc od razu poszedł w fwf. Pomagała nam Marta z tylem. Pl w Szczecinie, wybraliśmy MontereyII .
Dzieć nr 2 wtedy 2 lata wagi dosyć ciężkiej, ale mimo kwaśnej Miny Męża kupiłam rwf Wolmaxa, nie ważne, że wozila się tylko pół roku, Ja o te pół roku byłam spokojniejsza . Teraz oboje jeżdżą w Diono Monterey II.
Pozdrawiam mama Rok po Roku ☺
Faktycznie, taki fotelik ma więcej korzyści i jest bezpieczniejszy